Вступ
Вступ
Хреста нас знаменем хрестили,
Ростем під знаменем хрестаЗ хреста пливуть всі наші силиІ віра наша пресвята.Іван Франко
Український
народ в особі Івана Франка має найвищий творчий злет своєї інтелектуальної
культури. Все, що стосується І. Франка-мислителя, викликає значний науковий
інтерес, але з відомих причин (заборон та приховувань творів) мало досліджене.
Хоч саме «невідомий» І. Франко назавжди увійде у скарбницю нашої духовності, бо
якраз у прихованих радянською політичною системою творах поет постає
мислителем-гуманістом світового масштабу. З цієї точки зору світогляд І. Франка
якраз і можна з‘ясувати, значною мірою виходячи з оцінок найхарактерніших явищ
тогочасного суспільно-політичного життя, зокрема такого, як релігія.
Вкрай шкідливими, принципово антинауковими були тогочасні
«ярлики», що навішувалися на діячів літератури радянським літературознавством.
Так було і з Іваном Франком – «Великий Каменяр», а також, що найгірше, –
«Вічний революціонер». Скажемо відразу, що Франко ніколи «революціонером» не
був, а побачимо це з пропонованого дослідження. Далі ми спробуємо дати сучасний
погляд на спірні питання релігійності світогляду Івана Франка. Зрозуміло, що це
є лише спроба, і всієї глибини поставлених питань ми ніколи не зможемо
вичерпати.
Дипломне дослідження буде базуватися на критичних
матеріалах сучасних франкознавців. При пошуку бібліографії даної тематики
зіткнувся із проблемою малої кількості напрацювань у цьому спектрі поставленої
проблеми. Це тільки початки розгляду багатої спадщини великого поета на
релігійну тематику.
Структура пропонованого дипломного дослідження наступна:
два основні розділи "Біографічні чинники формування світогляду Івана Франка у
сучасному франкознавстві” та "Релігійно-філософський дискурс художньої
творчості Івана Франка". Розгляду піддано проблему ірраціоналізму
світогляду поета, його дослідження Святого Письма. Особливу увагу звернуто на
Франкові студії з біблійної герменевтики у рецепції критики на основі "Поеми
про сотворення світу”. На основі опрацьованих першоджерел та науково-критичної
літератури нам вдалося простежити розвиток християнських поглядів Великого
Каменяра. Досліджено також філософські поеми Івана Франка "Смерть Каїна” та
"Мойсей”.
Робота завершується поширеною бібліографією із 36 позицій,
що допоможе читачеві краще орієнтуватися під час ознайомлення із творчістю
поета.
Водночас різноаспектний аналіз релігійної творчості
І.Франка значною мірою стимулюватиме вивчення інших проблем формування і
розвитку духовної творчості як самого поета, так і його сучасників. Робота
носить як навчальний, так і пізнавальний характер і потребує подальшого
поглибленого вивчення.
|