Наступна неділя після Христового Воскресення має різні назви.
Неділя Томина — від події у святому Євангелії, де говориться про зустріч апостола Томи з воскреслим Христом.
Неділя Антипасхи, що з грецької означає "замість Пасхи", бо для
перших християн вона була наче повторенням празника Пасхи. У Щоденнику
паломництва Сильвії Аквітанської (IV ст. ) читаємо, що восьмого дня
після Христового Воскресення в Єрусалимі були окремі торжества та, що
того дня читали святе Євангеліє про навернення апостола Томи.
Неділя Нова, або Оновлення, бо вона перша після Пасхи і в ній наче
оновлялося празнування Пасхи. Цього дня Ісус Христос своєю появою
обновив для апостолів радість свого Воскресення. "У цей день, — каже
синаксар Томиної неділі, — в другу неділю по Пасці, празнуємо оновлення
Христового Воскресення і святого апостола Томи діткнення".
Неділя Біла, або "в білому". Колись давно новохрещенці, прийнявши
хрещення у Велику суботу, упродовж цілого Світлого тижня ходили в білих
одежах, а в неділю Томину при осібній церемонії ці одежі скидали.
Західна Церква до сьогодні називає цю неділю "неділя в білому".
Неділя Провідна. Деякі автори виводять цю назву від того, що ця
неділя проводить і продовжує празник Пасхи. У нашого народу був звичай у
Томину неділю організовувати проводи, тобто поминання померлих, осібною
трапезою та молінням за душі померлих на цвинтарі.
Святкування восьмого дня після Пасхи, як завершення торжеств світлої
седмиці, з давніх-давен вважалося окремим празником. Темою богослужень
цього празника, як і седмиці, що наступає після нього, є євангельська
подія, що описує появу Ісуса Христа восьмого дня після Воскресення та
зворушливе навернення і визнання віри святого апостола Томи. Про
значення святкування цього празника святий Григорій Богослов († 389) у
своєму слові в Томину неділю так каже: "Давній і в добрій цілі
установлений закон шанує день оновлення, або радше кажучи, з днем
оновлення шанує нові добродійства. Чи ж не був днем оновлення і перший
воскреслий день, що наступив по священній і світлоносній ночі? Чому
даємо цю назву сьогоднішньому дневі? Той (тобто Великдень) був днем
спасення, а цей — днем згадки про спасення. Той день розділяє собою
погребання і воскресення, а цей — є днем зовсім нового народження...
Справжню онову ми сьогодні празнуємо, переходячи від смерти до життя.
Тож скиньте зі себе старого чоловіка й оновіться та жийте в обнові
життя".
Наша Церква святкує пам'ять святого апостола Томи б жовтня, а
латинська — 21 грудня. Про апостольську працю апостола Томи святий Йоан
Золотоустий у проповіді на Томину неділю виголошує таку похвалу: "Він
колись був слабшим від инших апостолів у вірі, а за ласкою Божою став
відважнішим і невтомнішим, як вони всі. Він своєю проповіддю обійшов
майже всю землю, не боячись проповідувати Боже слово народам лютим,
диким і кровожадним". Традиція каже, що святий апостол Тома загинув
смертю мученика за Христову віру в Індії.
о. Юліян Катрій, ЧСВВ. "Пізнай свій обряд"
|